Valokuvaaja Wille Nyyssönen
Valokuvaaja Wille Nyyssönen

Mitä on tuotekuvaus?

 
 

TUOTEKUVAUS


 


Olen yrittäjä.
Tuotekuvaus on minulle hyvä ja luonnollinen keino auttaa yrittäjiä ja yrityksiä.
 

 
WTN_1380.jpg
Korjattu_ WTN_4872_ 1000x1000.jpg

 

- Muuttuva maailma
- Kehitys
- Mitä on tuotekuvaus
- Inspiraatio
- Miksi


Muuttuva maailma

Internet tuo tai vie mahdollisuuden, ihan miten itse haluat. Valokuvaajana huomaa hyvin muuttuvan maailman, internetin ja varsinkin sen käyttäjien jatkuva kehittyminen muokkaa kilpailua. 

Kunhan nettikauppasi on toimiva, ei sijainnillasi ole merkitystä, paketit liikkuvat nopeasti minne tahansa. Me ihmiset osaamme surffailla netissä sujuvasti ja vertailla eri kauppoja, mutta mikä nostaa markkinoinnin ja etenkin kyvyn jakaa omaa tarinaa todella tärkeäksi?

Jokainen myyjä tuo äänensä kuuluviin omaa kanavaansa pitkin, omassa kuplasssaan voi olla todella suosittu ja tehdä hyvää myyntiä eikä sen kuplan ulkopuolella olevat tiedä välttämättä koko jutusta mitään yritystä/ihmistä. Instagram-stories on toisille hyvä ja luonnollinen tapa kertoa uutuuksia ja tarinoita, eivätkä toiset välttämättä tiedä  edes mikä se on.

Monille kallis kivijalkaliike ei ole enää pakollinen. Ihmiset haluavat tehdä ostoksia silloin kun huvittaa, eikä aukioloaikojen mukaan. Säästyvät kulut voidaan käyttää esim. markkinointiin tai uusien asiakkaiden hankintaan. 

Näiden asioiden kanssa moni "vanhanaikanen" kivijalka kipuilee, leikkuri on näiden kohdalla armoton. Naiivius on ainoa syy mikä estää ajattelemasta, etteikö kilpailu koventuisi vielä entisestään.

Esimerkki Dick Johnsonin ig-stories -mainoksesta. Yhdessä mainoksessa käytetään kolmea eri ottamaani valokuvaa.

Pihkan uudistetuille verkkosivuille etusivun kuva.

 
 Inspiraationa kevään valo.

Inspiraationa kevään valo.

Kehitys

Kehittyminen vaatii aina uusia ajatuksia, mielipiteitä, näkemyksiä, ärsykkeitä tai jotain sellaista mikä haastaa oman näkemyksen. Jo pelkästään itsensä haastaminen ja mukavuusalue olisi toisen kirjoituksen paikka. Kyllähän sen kaikki tietää, kuinka kivaa on pysytellä mukavuusalueella.

Onneksi valokuvaukset on lähes aina yhteistyötä. On todella hienoa, kun kuvauksien yhteydessä pääsee tapaamaan uusia ihmisiä ja kuulemaan heidän ajatuksiaan, visioita ja etenkin unelmia. 

Sivussa pääsen myös jakamaan omaa näkemystäni asioista. Ajatukset törmäävät, ne sekoittuva ja parhaimmillaan lähtevät rakentamaan yhteisesti uutta.

Pitää osata muuttua ja varsinkin jalostua jatkuvan muutoksen mukana. En usko, että kenelläkään on helppoa, pitää hankkia ärsykkeiden kautta ahaa-elämys siitä,mitä kehittyminen ja eteenpäin meneminen on ja mitä se vaatii.


 
 Työskentelyä studiossa

Työskentelyä studiossa

 

Mitä tuotekuvaus on?

Pihka.jpg
WTNF4331.jpg

Kaupallisena valokuvaajana minun tehtäväni on tietenkin luoda eläviä kuvia asiakkailleni. Pähkinänkuoressa tuotekuvan idea on juuri tässä. Pitää luoda joskus jopa unohtumaton valokuva tuotteesta.

Tarkoitus on tehdä tuotteesta niin haluttava, että se auttaa tuotteen myynnissä.

Tuotehan voi käytännössä olla mikä tahansa; tavara, ihminen, ruoka, palvelu, tila... Parhaimmillaan se on notkea osa brändiä ja markkinointia kuin vartin jauhettu purkka.

Tuotekuvaus opettaa sitä kaikista tärkeintä eli valoa. Valon ymmärtäminen on se mikä auttaa luomaan kuviin fiiliksen. Aurinko joka paistaa pilvettömältä taivaalta luo kovan valon, maahan tulevalla varjolla on terävät reunat. Vastaavasti mikäli auringonvalo tulee pienenkin pilven läpi on se paljon pehmeämpää.

Harvoin tyhjästä uuden luominen onnistuu heti. Joskus tulee kaivettua syväkin kuoppa ja kestää hetken ennen kun huomaan nököttäväni siellä.

Näiden asioiden kanssa painiessani astuu esiin luovaprosessi, joka alussa on vain kaaos. On jonkun näköinen idea, mutta sen toteutustapa on vielä se mitä etsitään. Alkuun nämä yritykset ovat yleensä raakileita, huonoja tai vajaita, mutta monesti tekemisen kautta ajatukset lähtevät laukalle ja jalostumaan tiettyyn suuntaan.

Isoimmat onnistumiset syntyvät yleensä hetken spontaaniudesta tai jopa vahingosta. Kyky olla spontaani syntyy laitehallinan kautta. Oman laitteiston käyttöä pitää pystyä venyttämään, ettei aina vain tee sitä mitä vaaditaan vaan sen mihin pystyy.

Tämän mukana kulkee vahvasti inspiraatio. Sen iskiessä, osaatko toteuttaa sen mihin luovuutesi sinua vie? 


 
 Dick Johnsonin Fibre Waxista kaksi erilaista kuvaa. On iso ero minkä fiiliksen kuva luo. Molempia käytetään laajasti markkinoinnissa.

Dick Johnsonin Fibre Waxista kaksi erilaista kuvaa. On iso ero minkä fiiliksen kuva luo. Molempia käytetään laajasti markkinoinnissa.

 Mainostoimisto Bananasin tekemää materiaalia Luin Livingille.

Mainostoimisto Bananasin tekemää materiaalia Luin Livingille.

Inspiraatio

Yritän vaalia inspiraatiotani, yritän luoda oikeita ärsykkeitä, eli tehdä oikeanlaista ilmapiiriä itselleni. Luon tapoja. Tavat on näkymätön arkkitehtuuri, mistä ihminen rakentuu. Joskus kuvaukset luistaa kuin herrasväen kengät hovin lattialla,mikä tekee siitä jo yksistään koukuttavaa.

Mitä enemmän sitä teen, sitä enemmän siitä opin. Ja mitä enemmän siitä opin, sitä enemmän siitä haluan oppia. Mun intohimo kuvaamiseen on isompi kuin koskaan aikasemmin.

Luovuus tuo mukanaan myös häpeän vaaran, työ punnitaan ja arvioidaan. Silti luovuus pitää saada ulos, kuten tämän tekstin. Sen pitää nähdä päivän valo, jotta voin jatkaa kevyemmin eteenpäin.

Voi tietenkin luulla, että minulla on ketunhäntä kainalossa kun sanon tämän, mutta lähes poikkeuksetta tuote myydään kuvalla. Oli se sitten valo- tai mielikuva.

Yleensä muut kertovat miten maailma on, mutta kamera kädessä voit kertoa minkälainen se sun mielestä on.


 

MIKSI?

 Luin Spa

Luin Spa


Hyvä ja erittäin iso kysymys on tietenkin miksi?

Miettimisen arvoinen asia on aika, joka keskimäärin käytetään netissä yhden kuvan katsomiseen? Se on keskimäärin n. 2-3 sekuntia. Se ei ole paljon. Se on itseasiassa todella vähän.

Tähän lisäksi vielä netin kuvamäärä, joka on loputon ja algoritmit jotka ohjaavat käyttäytymistä. Jos yrityksen pitäisi tehdä yhdellä kuvalla vaikutus uuteen ihmiseen, niin onnistuisiko se?

Erottautuminen vaatii todella vahvan identiteetin, eikä sitä identiteettiä rakenneta sekunneissa, päivissä tai edes viikoissa. Se on pitkän linjauksen tulos missä valokuvat ovat keino vaikuttaa. Monen tilin tai sivun ongelma on harvakseltaan päivilteltävä some, se on yksi hyvä esimerkki siitä miten erottautuminen tuskin onnistuu.

WTN_1456.jpg

 


Entäpä jos hyvällä valokuvalla tuon ajan saa tuplattua tai triplattua? Entä jos katsoja jääkin katselemaan kuvaa ja se jää mieleen? Ja siten algoritmitkin tajuaa tulevan asiakkaan tykkäävän siitä.

Siinä on minun tavoite, luoda jotain visuaalista mikä saa ihmiset katselemaan kuvia kauemmin, kiinnostumaan tuotteesta

Jotta tämä toteutuu, valokuvan pitää olla haluttava ja aiheuttaa reaktioita. Ammattitaitoni avulla luon kohteelle lisäarvoa, tuotteiden kuvaus on tietyllä tavalla asiakaspalvelua. Minä teen ja opiskelen tätä jatkuvasti sinun takiasi.


Valokuvaus on koukuttavaa. Mitä enemmän sitä teen, sitä enemmän siitä opin. Ja mitä enemmän siitä opin, sitä enemmän siitä haluan oppia. Olen valokuvannut työkseni kohta seitsemän vuotta, eikä koskaan aikasemmin minun intohimoni ole ollut suurempaa kuvausta kohtaan kuin mitä se on nyt.

 

 
 
 
 

Video partahöylän valokuvauksesta. 

 
 

Oikean asettelun etsimistä

 


Viime aikoina yrityksille ottamiani valokuvia näet täältä:

 
 

PS.
Kun nissanissani on vikaa, en yritä korjata sitä itse. Vien sen korjaamolle. En edes ajattele omien taitojeni, työkalujeni tai hermojeni riittävän auton korjaukseen. Annan itselleni mielenrauhan sillä, että ne ketkä tietävät mitä tekevät, tekevät.
 



Kiitos, että luit!

Mulla on muuten instagram , Twitter , Linkedin , Facebook ja Youtube 



- Wille Nyyssönen